De CDA-hypocrisie

Vóór Buma een functie elders kreeg bepleitte hij nog PVV-standpunten. Mooier voorbeeld van CDA-hypocrisie is toch niet te bedenken? De PVV in Achtkarspelen uitsluiten vanwege hetzelfde standpunt. ⬇️

CDA-leider Sybrand Buma heeft in het tv-programma Buitenhof gepleit voor een nieuwe status voor vluchtelingen, de ontheemdenstatus. Die status zou tijdelijk zijn en vluchtelingen duidelijk moeten maken dat ze na afloop van het conflict in hun land weer teruggaan.

Buma: "Terug naar de kern. Geen juridische haarkloverij. Ontheemdenstatus. Je krijgt opvang en je gaat terug na het conflict".

"Wij vangen je op omdat je vluchteling bent. Maar je bent Syriër, dus daar ligt je toekomst."

Sybrand Buma in het tv-programma Buitenhof

De CDA'er vindt dat je vluchtelingen niet moet beloven dat ze met een verblijfsvergunning voor de rest van hun leven in Nederland kunnen blijven. "Het moet veel duidelijker worden dat de opvang gericht is op terugkeer. Wij vangen je op omdat je vluchteling bent. Maar je bent Syriër, dus daar ligt je toekomst."

Buma zei gisteren op het CDA-congres dat het asielbeleid vastloopt . Als voorbeeld noemde hij de opvang van asielzoekers in evenementenhallen. Hij pleitte voor een betere controle aan de buitengrens van Europa en een betere opvang van vluchtelingen in de eigen regio.

Dit jaar steeg het aantal asielaanvragen. De toename komt vooral door de oorlog in Syrië. De Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND) beslist of een asielzoeker wordt erkend als vluchteling. Als dat zo is, mag de vluchteling blijven. Erkende vluchtelingen uit Syrië worden momenteel sowieso niet teruggestuurd.

Volgens Vluchtelingenwerk wonen in Nederland tussen de 200.000 en 250.000 erkende vluchtelingen. De meesten  hebben inmiddels de Nederlandse nationaliteit. De meeste vluchtelingen komen uit Irak, Afghanistan, Iran, Somalië en voormalig Joegoslavië.

Bron artikel: https://nos.nl/artikel/2002928-buma-pleit-voor-ontheemdenstatus?fbclid=IwAR3sL1ESdqRn-uQsw5SlFzolTDGH7qRwahwr-YK1yregMuSdMhRBPFgvCh0